Inför Göteborgsbiennalen

På lördag öppnar Sveriges enda internationella biennal med tre utställningar och en tvådagars performance-del. Kunstkritikk har talat med med konstnärliga ledaren Edi Muka om lek och överflöd.

Jorge Galindo & Santiago Sierra, Los Encargados, 2012. Courtesy of the artists & Galeria Helga de Alvear, Madrid.
Jorge Galindo & Santiago Sierra, Los Encargados, 2012. Courtesy of the artists & Galeria Helga de Alvear, Madrid.

I dagarna går Göteborgsbiennalen av stapeln på en en mängd platser i staden: Röda sten, Göteborgs Konsthall, Stora teatern och Gullbergskajen. Namnet på årets biennal är Play! Recapturing the Radical Imagination och de konstnärliga ledarna Stina Edblom och Edi Muka har utsett fem olika curatorer. Noterbart är att Claire Tancons utställning AnarKrew: An Anti-Archives utgår från «den idag bortglömda Göteborgskarnevalen (1982-1993)» med bidrag från bland andra Jean-Louis Huhta och Deimantas Narkevičius, att serietecknaren och mångsysslaren Liv Strömquist är den enda svenska deltagaren i Katarina Gregos stora Politics of Play, och att Joanna Warsza – co-curator för den Berlinbiennal som 2012 bjöd in occupy-grupper i ett kritiserat relaterande av konst och politik – nu tar sig an den svenska deckarboomen, men filtrerar den genom det forensic-begrepp (som avser rättsmedicin och kriminaltekniskt arbete) som under senare år turnerat konstvärlden, oftast i olika projekt knutna till Eyal Weizman.

Utöver dessa tre utställningar som löper under biennalens hela tid finns alltså en performance-del curaterad av Ragnar Kjartansson och Andjeas Ejiksson. Denna del kommer att pågå under två dagar (7-8 september) på Stora Teatern och utlovar ett «intensivt och spektakulärt konst- och performanceprojekt».

ndjeas Ejiksson (Weight - Stora Teatern).
Andjeas Ejiksson (Weight – Stora Teatern).

– Jag hoppas det blir spektakulärt. Samtidigt har jag känslan av att Weight är den mest traditionellt sammansatta delen. Vårt arbete utgår från Carolee Schneemanns verk, men de sex konstnärer som deltar har ett mycket öppet curatoriellt ramverk förhålla sig till, snarare än en specifik historisk eller konceptuell utgångspunkt vilket är fallet i till exempel Claire Tancons AnarKrew, säger Andjeas Ejiksson till Kunstkritikk.

Play! Recapturing the Radical Imagination är klart större än de senaste årens biennaler sett till utställningsplatser, antal curatorer och antal konstnärer, trots att den har samma budget. Framför allt har de fyra utställningsdelarna formulerat specifika och separata estetiska villkor och utgångspunkter, något den konstnärliga ledarduons ena part Edi Muka (Stina Edblom kunde inte medverka) tror kommer att innebära en rikedom:

– En sådan bredd innebär naturligtvis ett visst risktagande, men tanken är att dessa vitt skilda curatoriella praktiker ska erbjuda olika infallsvinklar på biennalens själva tema, leken och den radikala fantasin. På så vis kommer utställningarna förhoppningsvis på helt egna vis förvalta den politiska och konstnärliga lekfullhet som utvecklats bland dadaister, fluxuskonstnärer och situationister och som idag kanske återfinns i till exempel Occupy-rörelsens spel med utklädnader och karnevaliska effekter.

Konstnärer:

AnarKrew: An Anti-Archives på Göteborgs Konsthall (Claire Tancons)

Sonia Boyce (Storbritannien / UK, 1962)
Andreas Gedin (Sverige / Sweden, 1958)
Nicoline van Harskamp (Nederländerna / the Netherlands, 1975)
Johan Heintz (Sverige / Sweden, 1958)
Jean-Louis Huhta (Sverige /Sweden, 1965)
Deimantas Narkevičius (Litauen / Lithuania, 1964)
New Beauty Council & MYCKET i samarbete med Maja Gunn (Sverige / Sweden etabl. 2008 / 2011)
Roberto Peyre (Sverige/ Sweden, 1971)
Karol Radziszewski (Polen / Poland, 1980)
Psychic Warfare (Sverige / Sweden, 2010)
Per Zennström & Lennart Sjöberg (Sverige / Sweden, 1961/Sverige / Sweden, 1961)

Art Crime. Legally On The Edge. A Forensic Exhibition på Gullbergskajen (Joanna Warsza)

Tania Bruguera (Kuba / Cuba, 1968)
Åke Edwardson ( Sverige / Sweden, 1953)
Forensic Architecture & Füsun Türetken (Storbritannien / UK, 2011-2014 / Turkiet / Turkey, 1972)
Núria Güell (Spanien / Spain, 1981)
Maja Hammarén (Sverige / Sweden, 1978)
Katarzyna Krakowiak (Polen / Poland, 1980)
Jill Magid (USA / 1973)
Mapa Teatro (Colombia, est. 1984)
Marion von Osten (Tyskland / Germany, 1963)
Sunshine Socialist Cinema (Kalle Brolin & Kristina Müntzing) (est. Sverige / Sweden, 2011)
Markus Öhrn (Sverige / Sweden, 1972)

The Politics of Play på Röda sten (Katarina Gregos)

Nabil Boutros (Egypten / Egypt, 1954)
Luc Deleu (Belgien / Belgium, 1944)
Ninar Esber (Libanon / Lebanon, 1971)
Parastou Forouhar (Iran, 1962)
Jorge Galindo & Santiago Sierra (Spanien / Spain, 1966 / 1965)
Guerrilla Girls (USA, est. 1985)
Nevan Lahart (Irland / Ireland, 1973)
Tala Madani (Iran, 1981)
Otobong Nkanga (Nigeria, 1974)
Roberto Paci Dalò (Italien / Italy, 1962)
Pavel Pepperstein (Ryssland / Russia, 1966)
Fernando Sanchez Castillo (Spanien / Spain, 1970)
Marinella Senatore (Italien / Italy, 1977)
Liv Strömquist (Sverige / Sweden, 1978)
Olav Westphalen (Tyskland / Germany, 1963)
Wooloo (Martin Rosengaard & Sixten Kai Nielsen) (Danmark / Denmark, est. 2002)
Qiu Zhijie (Kina / China, 1969)

Weight på Stora teatern (Ragnar Kjartansson och Andjeas Ejiksson)

Spartacus Chetwynd (Storbritannien/UK, 1973)
William Hunt (Storbritannien/UK, 1977)
Eunhye Hwang (Korea, 1978)
Nanna Nordström (Sverige/Sweden, 1982)
Margrét Helga Sesseljudóttir (Island, 1988)
Carolee Schneemann (USA, 1949)

Comments